Ścisłe zasady dotyczące ubioru w pracy powoli odchodzą w przeszłość i szczerze mówiąc, czujemy ulgę, że w końcu możemy nosić to, na co mamy ochotę. Koniec z nudnymi garniturami i krawatami. Żadnych szytych na miarę sukienek i obcasów (przynajmniej nie wtedy, gdy tego nie chcesz). Brzmi jak spełnienie marzeń, prawda?

Niestety, brak dress code'u w Twoim biurze może być nieco mylący. Chociaż w Twoim miejscu pracy może nie być oficjalnej polityki dotyczącej dress code'u, wciąż istnieją niewypowiedziane zasady, których musisz przestrzegać. W przeciwnym razie możesz założyć strój, który wyśle niewłaściwy komunikat do Twoich klientów, współpracowników i szefa.

Jak więc zachować równowagę pomiędzy modą a swobodą w pracy, nie przekraczając żadnych niewidzialnych granic? Poniżej przedstawiamy nasze najlepsze wskazówki, jak się ubrać, gdy nie obowiązuje żaden dress code.

Ubieraj się zgodnie z oczekiwaniami odbiorców

Wybieranie stroju do pracy na podstawie tego, co noszą współpracownicy, jest zawsze pewnym ryzykiem. To, że Scott z zespołu sprzedaży ma świetne wyczucie stylu, nie oznacza, że pasuje on do Ciebie i Twojego stanowiska w księgowości.

Zamiast tego, skup się na dobieraniu strojów z myślą o swoich odbiorcach. Na przykład, czy spotykasz się z potencjalnymi partnerami biznesowymi z sektora finansowego? Jeśli tak, to prawdopodobnie oczekuje się od Ciebie garnituru i krawata.

Czy ubierasz się na zwykły dzień pracy jako programista gier? W takim przypadku prawdopodobnie wystarczy Ci swobodny strój (np. niebieskie dżinsy i ładny t-shirt).

Ubieraj się w stylu smart casual lub business casual

Casual, smart casual, business casual - czy jesteś już zdezorientowany? Uprościmy to. Smart casual oznacza po prostu noszenie dobrze dopasowanych ubrań wykonanych z wysokiej jakości tkanin i dbanie o schludny wygląd. Dla panów są to męskie szorty w kolorze khaki, koszula Oxford button-down i ładne buty (nie sandały), a dla pań niebieskie dżinsy w połączeniu z bluzką i płaszczem w grochy.

Business casual jest nieco bardziej profesjonalny i sprawdza się, jeśli przez cały dzień uczestniczysz w spotkaniach, a po pracy wpadasz na happy hour. Standardowy strój business casual to sukienki w stylu preppy dla pań i spodnie chino z koszulą Oxford button-down dla panów.

Ulepsz swój wygląd za pomocą akcesoriów

Chcesz urozmaicić swój smart casualowy strój? Akcesoria to doskonały sposób, aby natychmiastowo podnieść swój wygląd i jednocześnie pokazać odrobinę osobowości. Sztuczka polega na tym, aby zachować prostotę i unikać wszystkiego, co mogłoby zbytnio rozpraszać uwagę.

Jeśli jesteś nowa w świecie akcesoriów, zacznij od tych, które służą praktycznemu celowi. Na przykład, zegarki, torebki, paski, szaliki i krawaty mają swoje zastosowanie i nie będą wyglądały, jakbyś za bardzo się starał, kiedy je nosisz.

Pamiętaj, że w pracy to ludzie powinni zwracać uwagę na Ciebie, a nie na Twoje akcesoria. Jeśli uważasz, że Twoje akcesoria mogą być zbyt rozpraszające w biurze, zachowaj je na weekendową wycieczkę na łódkę lub wieczór z randką.

Zachowaj profesjonalizm dzięki kolorom i nadrukom

Neutralne kolory, takie jak szary, biały, czarny i beżowy są powszechne w miejscu pracy, nie bez powodu. Są one ogólnie uważane za "bezpieczne" kolory, w których możesz liczyć na to, że będziesz wyglądać profesjonalnie.

Z drugiej strony, te kolory mogą się szybko zestarzeć. Jeśli w Twoim biurze nie ma dress code'u, wykorzystaj to, dodając do swojego stroju biurowego odrobinę (gustownego) koloru i nadruków.

Na przykład, załóż zieloną sukienkę ze złotymi dodatkami, albo koszulkę polo w paski z khaki. Unikaj jednak neonów, cekinów i innych elementów rozpraszających uwagę, które mogą odwrócić uwagę od Twoich umiejętności i osiągnięć.

Zerwij z plecakiem

Nie ma znaczenia, jak swobodne jest Twoje środowisko biurowe: Plecaki nie są profesjonalne. Owszem, są wygodne, gdy jeździsz do pracy rowerem i potrzebujesz przechowywać swoje ubrania i rzeczy. Podkreślmy jednak, że istnieje kilka alternatyw dla plecaków, które są równie wygodne i nie zaszkodzą Twojemu profesjonalnemu wizerunkowi, gdy będziesz je nosić.

Na przykład, skórzana torba typu messenger. Stylowa, profesjonalna i idealna do noszenia laptopa, wysokiej jakości torba posłańca sprawi, że nie będziesz wyglądać jak dzieciak z college'u, który zgubił się w drodze na zajęcia.

Kobiety mają torebki, więc są mniej skłonne do popełnienia tego modowego faux pas. Mimo to, jest to dobre przypomnienie dla każdego, kto jest świeżo po studiach i zaczyna swoją pierwszą pracę, aby zachować swoje plecaki na wędrówki w weekendy.

Nie zapomnij o swoim obuwiu

Zbyt strojne buty mogą wyglądać nie na miejscu w swobodnym środowisku biurowym. Podobnie sandały, a może nawet buty żeglarskie mogą być zbyt swobodne do pracy.

Aby znaleźć złoty środek, postaw na buty z zamkniętymi palcami, które mają charakter biznesowy. Na przykład buty Chelsea, zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet, są niezawodnym obuwiem w większości miejsc biurowych.

Jeżeli zamierzasz nosić do pracy trampki, upewnij się, że są w dobrym stanie: Żadnych otarć, postrzępionych końcówek czy dziur. Ty może nie zwracasz uwagi na swoje stopy, ale nie możesz tego samego powiedzieć o swoim ważnym kliencie lub osądzającym szefie.

Zachowaj klasę w pracy

Praca w biurze, w którym nie obowiązuje dress code, może być mieszana. Chociaż uwielbiamy mieć swobodę w tworzeniu unikalnych stylów, codzienny wybór stroju może być dość stresujący.

Jeśli czujesz się podobnie, mamy nadzieję, że te wskazówki sprawią, że Twoja poranna rutyna stanie się nieco prostsza. Stosując się do niepisanych zasad stroju biurowego i zachowując klasyczny wygląd, możesz wyróżnić się w pracy ze wszystkich właściwych powodów.